måndag 25 augusti 2008

En mössa och en krånglig historia
















Mössan är sydd efter mitt egna mössmönster som jag har använt förut. Tyget är campan från NeaNobelle. Fodret är mörkgrön trikå från Ohlssons. Mössan passar perfekt på Sixten!

Tröjan är ett projekt som jag har planerat och klurat på länge. Jag köpte den randiga velouren och mudden i en syaffär i Gävle när vi var där i somras.
Problemet med den här tröjan var till att börja med att hitta ett bra mönster. Jag ville att Sixten skulle ha en tröja utan huva och med blixtlås. Jag hittade inga lämpliga mönster i hans storlek, men jag hittade ett mönster i senaste Ottobre på en huvtröja. Jag gjorde om det ganska mycket, och satte muddar längst ner och högst upp på tröjan. Allt gick bara bra....tills jag skulle sy dit blixtlåset. Tyget drog ut sig flera decimeter kändes det som. Allt blev knöligt och konstigt. Jag trodde att det berodde på typen av blixtlås jag hade valt, så jag köpte ett nytt och testade med det några gånger. Det blev samma kassa resultat! Efter mycket svärande och sprättande läste jag av en slump några rader i mammas gamla sybok. Där stod det klart och tydligt att när man syr i ett blixtlås i ett mjukt och strechigt tyg ska man sy från baksidan. Kunde det vara så enkelt? Jag testade och det gick bra på första försöket! Varför hade jag inte tänkt på det...kan man ju undra. Jag lärde mig iaf något nytt, och tröjan blev äntligen färdig! =)






2 kommentarer:

SAINT MARY sa...

Vilka härliga färger! Tröjan ser supermysig ut.

Kersti sa...

Den här tröjan blev också lyckad och mössan är fin till!